Veel artsen tonen belangstelling voor nieuw TikTok-kanaal Dokters Vandaag
april 22, 2024

Binnen een maand is het TikTok-kanaal Dokters Vandaag een succes. Volgens een van de deelnemende artsen, internist Robin Peeters, hebben veel artsen en ziekenhuizen hun hulp al aangeboden. Ook demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen wil het initiatief opschalen en faciliteren.

Het TikTok-kanaal ging medio maart van start. Hierop plaatsen zes medisch specialisten en twee huisartsen korte video’s waarin ze medische informatie delen, bijvoorbeeld over wat het prikkelbaredarmsyndroom is.

Het gebrek aan artsen die op TikTok actief zijn om betrouwbare medische informatie te delen, is volgens Peeters een groter probleem dan desinformatie. De korte video’s zijn ‘niet heel hip’ uitgevoerd en toch heeft het kanaal al bijna 14 duizend volgers en meer dan 2 miljoen views. ‘Er is behoefte aan authentieke betrouwbare informatie op TikTok.’

Opschalen
‘Tientallen’ artsen hebben hun hulp inmiddels aangeboden, zegt Peeters. Ook ziekenhuizen ‘willen graag artsen aanleveren op diverse thema’s’. Dokters Vandaag wil ‘zorgvuldig opschalen’. ‘We missen nog wel een paar specialismen, zoals een kinderarts.’ Anderzijds vindt hij het belangrijk dat het kanaal ‘vaste gezichten’ houdt.

Onlangs zei Van Ooijen tijdens een debat in de Tweede Kamer over de dalende vaccinatiegraad dat hij het initiatief wil opschalen en faciliteren. Dat is een balanceeract, want dit kan mensen afschrikken die informatie van een zorgverlener wél betrouwbaar vinden, maar overheidsinformatie wantrouwen.

Financiering
Peeters vindt het ‘van essentieel belang dat de onafhankelijkheid van de content gewaarborgd blijft’. De artsen krijgen niet betaald voor hun bijdrage aan de video’s. Volgens hem hoeft dat ook niet. ‘De huidige generatie artsen wil een maatschappelijke bijdrage leveren’ en die zien de nadelige gevolgen van medische desinformatie ‘dagelijks in hun spreekkamer’. Voor het kanaalbeheer is wel financiering nodig als ze willen opschalen, zegt Peeters. Momenteel doet Prappers Media dat. Het bedrijf is initiatiefnemer van Dokters Vandaag en maakt TikTok-video’s in opdracht van bedrijven, stichtingen en overheidsinstanties in Nederland.

 

Bron: 9 april / medisch contact